Thursday 15 October 2015

Kenapa kena pindah rumah pulak?

Assalammualaikum dan salam sejahtera,

Saya selalu tertanya-tanya kenapalah kena pindah rumah sedangkan kat kaikan (hostel) ni banyak je rumah kosong. Bukan apa, dari dibiarkan kosong dan berhabuk baiklah bagi kitaorg duduk. Dah la sewa murah, barang-barang asas (peti ais, mesin basuh, dapur) semua dah ada, dekat dengan kedai makanan halal (Nan Tandoori dan Halal Mart) etc. Tapi apakan daya, memang cenggitulah peraturannya. Boleh duduk setahun je pastu silalah pindah. Ok fine!!!!

Saya dan suami pun carilah iklan2 dan fudosan (agen rumah) dalam 2 bulan sebelum kena pindah. Kami boleh mencari masa hari minggu je sebab kena ke makmal pada hari biasa. Sistem kat sini lain dari Malaysia. Kena berhubung dengan fudosan kalau nk sewa rumah. Bukan boleh terus jumpa tuan rumah. Iklan rumah kosong pun bukan ditampal di rumah tu. 

Dan masalah besar adalah BAHASA. Dalam banyak2 fudosan yang kami jumpa hanya satu fudosan je yang boleh berbahasa Inggeris dengan lancar. Tu pun dia orang Korea yang dah lama kerja kat sini. Ada juga fudosan yang berkomunikasi dengan kami menggunakan Google Translate.



Ni salah satu office fudosan
Bila kami jumpa fudosan, dia akan tanya rumah macam mana yang kami nak dan berapa budget. Pastu dia akan bawa kami tengok rumah tu. Bila dah berkenan, maka kenalah isi borang macam2. Pihak universiti akan menjadi penjamin kami memandangkan kami pelajar di sini. Banyak juga kena bayar sebelum nak dapat kunci rumah. Sewa untuk beberapa bulan, key money (macam duit penghargaan kepada owner rumah sebab bagi sewa rumah dia), upah agen dan insurans.





Iklan2 rumah 

Setelah melalui pencarian yang meletihkan dan beremosi ini, akhirnya dapat juga rumah yang bagus. Kebetulan penyewa baru keluar dan memang rezeki kami kat situ. Lagi kebetulan, ada 2 keluarga Malaysia menyewa umah kat bangunan tu. Meriah gitu. Pasni dah tak mau pindah2 lagi huhu serik.


No comments:

Post a Comment

~Perjalanan IVF~Episod 3~

 Assalammualaikum dan salam sejahtera minna san, Setakat blog ni ditulis, saya baru sehari selepas menjalani prosedur IVF-FET. Sejujurnya, p...