Monday, 17 September 2018

Istana Aoba (Aoba jo), Sendai

Assalammualaikum dan salam hari Malaysia minna san....

Sakan orang Malaysia cuti ye sempena hari Malaysia semalam. Kami di Nihon pun cuti juga sempena hari orang tua. Kali ni saya nak kongsikan tentang Istana Aoba yang terletak di Sendai. Dekat je dari rumah saya. Walaupun bukan istana yang lengkap, hanya dinding dan bangunan pengawal sahaja tapi tetap menjadi tempat menarik untuk dikunjungi. Dibina pada tahun 1600 oleh tuan feudal yang berpengaruh iaitu Date Masamune semasa zaman Edo. Istana ini telah mengalami fasa kebakaran besar (1882) dan pernah dibom pada 1945 masa perang dunia kedua. Berketinggian sebanyak 100 meter dari bandar yang ada di bawah menjadikan lokasinya strategik untuk menahan dari serangan musuh. Kini, tapak Istana Aoba menjadi tempat tarikan pelancong yang harus dikunjungi bila datang ke Sendai.

Yang menarik mengenai tempat ni adalah pemandangan bandar Sendai dapat dilihat dengan jelas kerana kedudukannya yang tinggi. Lagi osem bila lepak di sini tengok matahari naik dan terbenam. Tugu Date Masamune naik kuda lengkap dengan baju perang juga merupakan signature Istana Aoba dan Sendai. Selain itu, Gokoku Shrine kerap dikunjungi untuk mereka berdoa. Apa yang menarik mengenai Istana Aoba ini adalah, laluan sepanjang naik sangat redup dengan pokok-pokok dan terasa nyaman je tengok. Pertama kali saya ke sini punyalah gigih jalan kaki dari Kampus Kawauchi, Universiti Tohoku. Walaupun mendaki masa penghujung musim sejuk (nyaman dan sejuk) tapi pecah juga peluh.Fuhhhh..... Saya cadangkan baiklah naik bas yang disediakan atau kereta. Jya...jangan lupa singgah di Istana Aoba jika berkunjung ke Sendai. Mata ne!

Mula jalan kaki dari sini

Pokok pine yang mendamaikan


Bila sampai sini masih boleh senyum lagi


Kat sini dah bebel sorang2 kenapa aku naik




Pintu masuk

Fuhhhhh dah sampai


Pemadangan bandar Sendai


Tugu Date Masamune yang cool

Gokoku Shrine

Hajat yang ditulis dan digantung




Kedai omiyage




Wednesday, 8 August 2018

Gua Ryusendo, Iwate

Assalammualaikum dan salam sejahtera minna....

Kali ni nak kongsi entry tertangguh agar tidak lupa di ingatan. Musim panas di Jepun pada tahun ini agak panas dari biasa. Panasnya lain dari Malaysia. Walaupun baru mandi, tapi cepat je berpeluh balik. Berjalan-jalan pada musim panas ni seronok sebab waktu siang agak panjang, tak perlu terkejar-kejar. Nak berjalan jauh pun seronok. Cuma tak tahan panas je la hehe disebabkan faktor itu, saya membuat keputusan untuk terjah ke Gua Ryusendo di Iwate (ke arah utara dari Sendai) yang memakan masa dalam 4 jam perjalanan. 

Gua Ryusendo merupakan gua batu kapur dan dikatakan antara 3 gua batu kapur terbaik di Jepun. Terdapat air di bawah gua ini yang membentuk tasik. Lebih kurang 700 meter laluan di dalam gua ini dibuka untuk pengunjung meneroka dengan melalui laluan yang disediakan merentasi air di bawah gua. Laluan agak licin dan perlu memakai kasut yang sesuai. Suhu di dalam gua agak sejuk walaupun pada musim panas. Pihak pengurusan ada menyediakan jaket untuk dipinjam sekiranya tiada. Bayaran masuk ke dalam Gua Ryusendo adalah sebanyak 1000 yen.

Ada 3 tasik di dalam Gua Ryusendo yang berkedalaman 35, 38 dan 98 meter. Dalam woooo....saya ada ternampak telefon bimbit tenggelam dalam tasik tu huhu nak ambil gambar pun rasa licin je tangan. Suasana dalam Gua Ryusendo takdelah gelap mana. Banyak lampu dipasang di dinding gua serta di bawah tasik. Tasik dalam Gua Ryusendo pun nampak cantik dan boleh anggar kedalamannya.

Selain laluan landai, ada juga laluan tangga (35 meter dari bawah) jika ingin melihat pemandangan Gua Ryusendo dari atas. Berpeluh-peluh jugak nak naik tangga tu (baca: gayat). Terbakar la kalori sarapan pagi tu hehe kalau bernasib baik boleh nampak kelawar yang bergantungan di dinding atas gua tapi kami tak nampak pun. Cuma jumpa najisnya sahaja =)

Di luar Gua Ryusendo ada disediakan air dari sumber semulajadi untuk diminum secara percuma. Segar dan sejuk je air tu. Berhampiran pintu masuk Gua Ryusendo ada sungai kecil dan batuan yang diliputi lumut. Cantik je mata memandang. Jya setakat ini saja perkongsian saya. Jumpa lagi di lain entry. Enjoy tengok gambar.

Haaaa kau...suhu kat dalam 10 degree. Pakai selapis je


Pintu masuk Gua Ryusendo

Takda bendera Malaysia, jadi tandalah di negara lain-lain



Suhu kat dalam gua 15.1 degree



 
Gambar dalam pamphlet

Gambar sendiri huhu tak semenggah

Nampak tak betapa dalamnya tasik ni


Tangga ni lah yang membakar kalori



Pemandangan dari atas

Batuan yang membentuk badan seorang perempuan


Air yang boleh terus diminum

Batuan lumut

Sungai sebelah gua

Jernih nau la

Produk yang boleh dibeli di kedai berhampiran

Tanabata Matsuri 2018

Assalammualaikum dan salam sejahtera minna san...

Lama dah blog ni tergantung sepi dek kerana tuan dia hilang mood nak menulis hehe kali ni mood datang, kena tulis banyak entry tertangguh fuhhhh....

Kali ni saya nak kongsi mengenai Tanabata Matsuri (Festival Tanabata). Tanabata Matsuri ni diadakan pada 6 hingga 8 Ogos setiap musim panas. Sebenarnya di daerah Tohoku ni ada 3 matsuri yang besar sempena musim panas iaitu Aomori Nebuta Matsuri, Akita Kanto Matsuri dan Sendai Tanabata Matsuri. Semalam saya berpeluang menikmati keindahan Sendai Tanabata Matsuri. Walaupun hujan renyai-renyai tetap penuh dengan lautan manusia. Ramai juga Nihonjin yang pakai yukata. Cantik sangat.

Tanabata matsuri ini disambut berdasarkan lagenda Jepun, Tanabata. Mengikut lagenda, Orihime, puteri raja yang tinggal di Milky Way telah jatuh cinta dengan Hikoboshi. Orihime selalu melambai-lambaikan bajunya yang cantik kepada ayahnya tetapi sejak jatuh cinta Orihime tidak melakukannya lagi. Ayah Orihime berang lalu tidak mengizinkannya berjumpa dengan Hikoboshi. Sejak dari itu Orihime sering menangis dan akhirnya ayahnya memberi keizinan untuk berjumpa Hikoboshi sekali setahun pada hari ketujuh bulan ketujuh mengikut kalendar China. Namun Sendai Tanabata Matsuri disambut sebulan lambat dari kalendar China.

Pelbagai hiasan Tanabata digantung di sekitar pusat membeli belah Ichibanco dan Chuo-dori hingga ke stesen Sendai. Hiasan yang tingginya 3-5 meter dihias dengan tanzaku (kertas berwarna warni) yang ditulis oleh orang ramai. Mereka menulis hajat atau impian di atas kertas tanzaku. Tanzaku yang telah siap ditulis digantung pada batang pokok buluh bersama hiasan origami yang lain seperti kimono, burung jenjang, beg duit, jaring dan beg sampah. Sebelum ini saya sempat mengikuti kelas membuat hiasan Tanabata mini. Menarik sangat. Hiasan Tanabata yang saya lihat semalam memang sangat cantik dan memukau. Ada yang diperbuat daripada ribuan origami burung jenjang pelbagai warna. Gigih yang amat =) Jika anda ke sini pada musim panas tahun depan, jangan lupa singgah Sendai untuk merasai kemeriahan Tanabata Matsuri yang menjanjikan pengalaman yang osem. Jya mata ne!



Omiyage



Yang ni paling win. Ribuan origami burung jenjang. Tahun lepas pun ada 

Pandangan dekat



Yang ni paling unik

Penerangan dalam bahasa Inggeris (jarang2 sangat nak ada)








Nampak tak tu ada origami kimono, bakul sampah, beg dan burung jenjang


yang ni kakkoi (cool)




munge munge pun cantik







Istana Aoba (Aoba jo), Sendai

Assalammualaikum dan salam hari Malaysia minna san.... Sakan orang Malaysia cuti ye sempena hari Malaysia semalam. Kami di Nihon pun cu...