Tuesday 12 January 2021

~Perjalanan IVF~Episod 3~

 Assalammualaikum dan salam sejahtera minna san,

Setakat blog ni ditulis, saya baru sehari selepas menjalani prosedur IVF-FET. Sejujurnya, perjalanan try to conceive (TTC) ni amat panjang. Bermula dari tahun 2011, jumpa Dr pakar dan berjaya hamil walaupun untuk 10 minggu. Takda rezeki masa tu. Ada turun dan naik. Lama juga rehat sebelum jumpa Dr pakar balik. Tempoh bertenang tu pun bukan duduk saja. Dengar je orang ni berjaya mengandung lepas berurut kita pun cuba juga la berurut. Ada yang kata guna krim ni elok untuk mengandung pun cuba juga. Buat macam2 dan banyak masa, tenaga, duit habis untuk memenuhi impian ada anak sendiri. Lepas tu teruskan dengan Dr pakar dan hospital lain (Dr Nazri) setelah office mate kenalkan dengan Dr ni.

Ramai rupanya pesakit Dr Nazri. Waktu menunggu biasanya lama juga. Pada tahun 2014, saya lakukan prosedur laparoscopy (buang cyst) dan seterusnya IUI tapi takda rezeki lagi masa tu. Tak berjaya dan saya frust sangat. Saya ingat lagi masa saya menunggu untuk jumpa Dr, ada sorang makcik ni dia tengah dukung cucu dia yang baru lahir. Dia kata anak dia dah kawen 10 tahun dan alhamdulillah dengan kuasa Allah ada rezeki dapat anak setelah berubat dengan Dr Nazri. Bersemangat balik weh masa tu. 

Lepas dapat tawaran melanjutkan pelajaran ke Jepun dah tak dapat nak teruskan TTC. Pernah la jugak berangan nak pregnant dan beranak kat Jepun. Gigihkan diri p check kat klinik dengan bahasa Jepun yang terbatas. Dr boleh la cakap English tapi tak banyak verbs. Dia scan dan cakap ada cyst. Nasihat dia cuba je secara natural dan kalau tak mengandung juga datang jumpa dia balik untuk IVF. Tapi...bila tengok harga IVF kat Jepun, boleh berangan je la. Mahal yang amat. Bila fikir balik, memang kami tak mampu pun dari segi kewangan dan masa ketika itu. IVF ni perlukan komitmen masa yang tinggi untuk pihak saya dan suami. Kejap2 nak keluar lab, rasanya memang sensei akan mengamuk la. 

Beberapa bulan sebelum nak back for good, saya dah siap2 contact Dr yang terkenal untuk proses IVF. Saya cuma jumpa dia sekali je sebab dia sangat sibuk. Bila fikir balik, tak jadi la teruskan dengan Dr tu. Saya jumpa balik Dr Nazri dan rupanya dia masih ingat saya dan suami. Cuma dia kata dulu kecik sekarang dah bolat haha dan bila Dr scan rupanya saya ada cyst dan fibroid. Terus saya buat keputusan untuk buat laparoscopy pada Mac 2020. Eh.....panjang dah taip tapi belum cerita pasal IVF-FET. Next entry boleh? Jya bye bye =)

1 comment:

~Perjalanan IVF~Episod 3~

 Assalammualaikum dan salam sejahtera minna san, Setakat blog ni ditulis, saya baru sehari selepas menjalani prosedur IVF-FET. Sejujurnya, p...