Wednesday 26 February 2020

Jelajah Okinawa 2020

Assalammualaikum dan salam sejahtera semua,

Selamat tahun baru 2020!!! Baru-baru ini saya berkesempatan menjejakkan kaki ke salah satu wishlist saya, Okinawa. Masa menetap di Sendai sebelum ini ada juga terniat nak ke sana tapi masa dan kewangan tidak mengizinkan. Memandangkan student tengah cuti, maka dapatlah cuti lama. Saya dah beli tiket 2 bulan sebelum berlepas. Paling murah kena transit Thailand (pergi) dan Hong Kong (pulang). Masa beli tiket belum kecoh lagi mengenai virus Covid-19. Dah hampir dengan tarikh bergerak, banyak la pula kes Covid-19. Dah la transit Hong Kong. Tapi kami tawakal je. Pakai mask dan sentiasa cuci tangan. Merata juga cari mask dan hand sanitizer. Stok memang habis. Saya ganti hand sanitizer dengan tisu basah.

KLIA2

Perjalanan pergi dari KUL (AirAsia)-Don Muang THAILAND (Peach Airline)-OKINAWA. Dari Don Muang airport, kami kena naik bas ke Suvarnabhumi Airport. Dalam sejam juga perjalanan. Dapat la juga tengok-tengok bandar Thailand. Merata gambar raja Thailand, Maha Vajiralongkorn. Sampai je Suvarnabhumi Airport terus berlari untuk check in. Walaupun transit 4 jam lebih saya risau juga kalau tak sempat sampai. Ada masa lebih sementara nak tunggu penerbangan seterusnya, kami lepak-lepak dulu cari tempat solat dan makan. Di Suvarnabhumi Airport ni ada disediakan tempat solat. Selesai solat, kami cuba cari makanan yang boleh dimakan. Agak jauh juga kiosk makanan halal. Kami beli nasi dan burger untuk bekalan dalam kapal terbang.

Naik shuttle bus dari Don Muang ke Suvarnabhumi

Seat khas untuk monk pun ada

Suvarnabhumi Airport


Tempat solat di tingkat 3

Sendai steak pun ada

Tempat solat

Omiyage

Kami selamat mendarat di Okinawa dalam pukul 8 pagi. Check in AirBnB lambat lagi, pukul 3. Saja cuba nasib mesej host kot-kot la boleh check in tapi dia kata paling awal dia boleh bagi masuk pukul 12 sebab nak kena kemas. Melepek la kami kat kerusi dalam mall. Walaupun cuaca Okinawa hanya panas dan hujan sepanjang tahun tapi angin sejuk juga. Kena pakai jaket. Rumah yang kami sewa ni sangat dekat dengan stesen keretapi (3 minit jalan kaki). Dekat juga dengan supermarket. Memang strategik rumah ni. Nak check in pun agak canggih. Siap scan muka dan passport. Dapat masuk rumah, terus mandi dan tidur Zzzzz. Saya bawa bekalan makanan siap-siap dari Malaysia sebab saya dah tahu susah nak dapat makanan halal/mesra Muslim di Okinawa ni. Nantikan cerita pengembaraan kami di Okinawa di entry seterusnya. Jya mata ne!

Yay!!! Dah sampai Okinawa


Lion Okinawa


Bunga kertas

Okinawa ada satu je line subway iaitu Yu Rail


Murah!!!! Hari2 minum air Evian


Check in

AirBnB



Lengkap dan bersih

Paling senang dan kenyang


No comments:

Post a Comment

~Perjalanan IVF~Episod 3~

 Assalammualaikum dan salam sejahtera minna san, Setakat blog ni ditulis, saya baru sehari selepas menjalani prosedur IVF-FET. Sejujurnya, p...