Monday, 30 October 2017

Air terjun Akiu, Miyagi

Assalammualaikum dan salam sejahtera minna,

Minggu lepas Jepun dilanda taufan Lan dan disusuli dengan taufan 22. Hujan dan angin sangat kuat. Daun pun cepat je luruh. Kebiasaanya sebelum merancang untuk jalan-jalan, kena tengok dulu cuaca hari kejadian. Kalau hujan/mendung tak syok pula nak jalan-jalan. Kali ni Geng Jalan Sendai meneroka ke air terjun Akiu, Miyagi, antara yang tercantik di Jepun. Dalam 30 minit je perjalanan. Cuaca mendung sedikit dek kerana taufan 22. Dah lama nak jejak ke sini tapi baru berkesempatan. Boleh parking kereta samada berdekatan dengan jalan utama (besar dan banyak ruang) ataupun berdekatan dengan air terjun Akiu (sangat terhad). Parking yang berdekatan jalan besar ada kafe, tandas dan gerai-gerai jual cenderahati dan makanan. Kami parking berdekatan dengan air terjun. Agak jauh juga kalau nak jalan kaki dari jalan besar.

Bila dah sampai, rasa wow sangat..dari jambatan boleh nampak air terjun yang berketinggian 55 meter. Tak puas tengok dari jauh, boleh menuruni laluan bertangga untuk pemandangan lebih dekat. Laluan agak curam dan licin kalau hujan. Kena super berhati-hati dan lebih elok pakai kasut. Bila dah sampai bawah, kena lalu batu-batu sungai untuk dapatkan angle kamera yang lebih cantik. Sangat berbaloi menempuh laluan yang boleh menyingkirkan lemak tadi. Berada di kawasan air terjun ni terasa aman damai je gitu. Bunyi hempasan air terjun yang deras memang menyahkan tekanan. Ditambah dengan daun-daun yang sudah bertukar warna, memang sesuai la nak bertapa kat sini hehe disebabkan air yang sangat deras, pengunjung tidak dibenarkan untuk mandi manda di sini. Tengok je dari jauh pun dah ok. Jya, meh layan gambar di bawah ni.

Air terjun Akiu dari jambatan


Jambatan di nun sana. Sayang cuaca mendung




Berketinggian 55 meter



Tuesday, 17 October 2017

Tasik Inawashiro, Fukushima

Assalammualaikum dan salam sejahtera minna san,

Bbbrrrrrr sejuk dah sekarang ni. Cuaca berubah mendadak betul. Minggu lepas boleh lagi pakai baju musim panas. La ni bungkus terus baju musim panas masuk pek vacum. Sabtu minggu lepas saya sempat bawa keluarga saya yang datang dari Malaysia berjalan2 ke Tasik Inawashiro yang terletak di daerah Fukushima. Saya pernah ke sini pada musim sejuk yang lepas. Tasik ini merupakan tasik ke-4 terbesar di Jepun dan berhampiran dengan Taman Negara Bandai-Asahi. Terdapat banyak onsen (kolam air panas) di sepanjang kaki gunung Bandai (Bandai san). Kalau korang nak tau semua gunung di Jepun diakhiri dengan perkataan 'san' atau 'yama' seperti Fuji san atau Fuji yama. Biasanya 'san' disebut pada akhir nama macam Ali san, Ahmad san, merujuk kepada encik/cik/puan/tuan sebagai tanda hormat kepada empunya diri. Selain itu tulisan kanji 'gunung' untuk Jepun disebut sebagai 'san' bagi tulisan kanji China. Jadi, mungkin sebab itu orang Jepun panggil 'gunung' samada 'san' atau 'yama'. 

Tasik Inawashiro ni sangat cantik dan menjadi tempat persinggahan angsa yang berhijrah pada musim sejuk dan berada di situ sehingga musim bunga. Selain angsa, pelbagai spesis itik juga ada di tasik ini. Memandangkan sekarang musim luruh, hanya itik je yang ada di tasik ini. Aktiviti yang mendatangkan kegembiraan di sini semestinya bagi angsa dan itik makan. Seronok tengok dorang berebut makan roti macam tiada hari esok hehe ada kedai jual roti berdekatan dengan tasik ni. Nak lagi murah, boleh singgah konbini (convenient store) beli roti siap2. Kalau berminat nak naik bot bentuk angsa selama 30 minit keliling tasik pun boleh. Cool kot bentuk bot tu. Kalau lalu Fukushima singgah la Tasik Inawashiro ni. Memang wow la. Jumpa lagi di entry lain. Jya, mata!


bot bentuk angsa


Banyak weh angsa dan itik

Jutawan roti yang pemurah

Awak di sana, nak roti saya tak?

Kesian angsa yang selalu kalah dalam perebutan roti


Itik dari dekat

Sawah padi yang ditimbus dengan salji

Tasik Inawashiro pada musim luruh. Ada itik je



Sawah padi


Wednesday, 11 October 2017

Geibikei Gorge, Iwate

Assalammualaikum dan salam sejahtera minna,

Waaaaaaaa dah sejuk sikit sekarang ni terutamanya masa malam menandakan sudah masuk musim luruh. Tiba2 je suhu jatuh mendadak. Harap2 tak demam huhu Daun momiji (maple) sudah bertukar warna dari hijau ke kuning dan merah sedikit demi sedikit. Cantik sangat. Sesuai sangat nak berjalan2 menghayati ciptaan Tuhan. Waktu tahun pertama di Sendai, saya sempat melawat ke Geibikei Gorge, di daerah Iwate untuk menikmati keindahan alam musim luruh. Tahun ni saya datang lagi dengan keluarga saya dari Malaysia. Kebetulan hari Isnin cuti sempena Hari Sukan. Tak jauh pun, sejam setengah je dari Sendai. Geibikei Gorge ni merupakan sungai (Sungai Satetsu) yang dikelilingi batu kapur. Maksud 'Geibi' adalah hidung singa diambil sempena batu kapur yang berbentuk hidung singa di hujung laluan gaung.

Faktor tarikan pelancong ke tempat ni adalah aktiviti naik sampan selama 90 minit yang dikayuh oleh pakcik Nihonjin. Dia akan kayuh sampan sambil2 bercerita mengenai sejarah tempat ni dan sambil nyanyi lagu tempatan yang bertajuk 'Geibi Oiwake'. Sepatah pun tak faham sebab dalam Nihongo. Hakak layan je. Walaupun begitu pengalaman ni sangat menakjubkan. Lagi satu, air sungai ni sangat jernih. Ada banyak ikan koi, ikan warna hitam (tak pasti ikan apa) dan itik. Boleh beli makanan ikan dan itik di kedai berhampiran (50 yen sepeket). Terapi minda sangat. Bayaran masuk 1500 yen untuk dewasa dan 860 yen untuk kanak2. Masa kami tengah beratur nak beli tiket, ada seorang staf yang boleh berbahasa English dan tanya kami dari negara mana. Bila kata kami dari Malaysia, terus dia kata bulan lepas dia ke Malaysia dan kerap ke sana. Siap boleh sebut beberapa perkataan macam 'terima kasih', 'nasi lemak','selamat datang'.

Sampan yang kami naik boleh memuatkan dalam 30 orang. Dayung sampan dia sangat unik. Kayu panjang dan di hujungnya macam ada besi bentuk sabit. Nampak bertenang je pakcik Nihonjin kayuh. Sambil dayung sambil terangkan mengenai tempat ni. Kami dok layan itik dan ikan2 je. Air sungai sejuk sangat. Ada satu tempat staf akan ambil gambar kami dalam sampan tapi lupa nak beli gambar tu huhu bila sampai hujung sungai, kami akan berhenti dan turun ke arah bukit batu kapur yang cantik. Pakcik tu beri kami masa selama 20 minit kat sini.

Ada beberapa kedai cenderahati dan kafe berhampiran tempat ni. Kami beli ikan ayu bakar (tak pasti nama dia dalam bahasa Melayu). Sedap juga. Dan yang menariknya, di sini ada disediakan surau. Kalau tak silap surau ni baru siap. Susah tau nak jumpa surau di Nihon ni. Kami selalu solat di tempat parking kereta atau di tempat ceruk2. Bila dah ada surau ni, kenalah jaga kebersihan. Jangan buang sampah dan kena keringkan lantai tempat ambil wudu'. Orang berbudi, kita berbahasa gitu. Jya, jumpa lagi di entry yang lain.





Ada jual ikan ayu bakar dan sofuto (aiskrim)

Itik

Susun kasut dalam sampan



Tempat dorang baling syiling dan berdoa

Nampak tak kegigihan pakcik tu mendayung




Ikan koi yang banyak

Staf yang dah banyak kali ke Malaysia. Siap ada bendera Malaysia-Nihon

Surau

Tempat ambil wudu'

Peraturan guna surau

  

Thursday, 5 October 2017

Kedai makan Jawa dan tempe

Assalammualaikum dan salam sejahtera minna,

Boleh bayang tak situasi bila mana kau jumpa kedai makan halal di negara yang bukan majoriti Muslim, pastinya kau akan rasa nak melompat girang setinggi yang boleh. Macam tu la yang saya rasa hehe pantang nampak tanda HALAL. Kebetulan kenalan kami terjumpa kedai makan Jawa lepas balik main salji di Izumigatake. Kedai makan Jawa ni sudah lama beroperasi tapi dek kerana orang Malaysia di Sendai ni tak tahu kewujudannya maka kami dok ulang2 ke kedai nan, Marumatsu, Saizeria, Gusto, kedai udon sampailah bosan. Biasanya saya akan masak masa hari bekerja dan makan di luar masa hujung minggu. Penat sangat nak masak hari2 (bosan dengan masakan sendiri pun ye juga).

Pemilik kedai Jawa ini merupakan wanita Indonesia, Ibu Sari yang berkahwin dengan lelaki Jepun (sudah memeluk Islam beberapa tahun yang lepas). Suami Ibu Sari fasih berbahasa Indonesia. Pelbagai menu disajikan di sini yang memang menepati citarasa tekak pedas kami ni. Ada set nasi campur (serius kenyang), bakso (sedap pedas terangkat) dan yang penting ada sambal pedas. Harga pun boleh tahan berbaloi dan boleh makan guna tangan hehe tak payah pakai hashi (chopstick) ataupun sudu garfu. Macam kat rumah. Suasana kedai ni sangat nyaman dan ada taman di bahagian luar. Siap ada buaian dan pokok2.

Ibu Sari juga membuat tempe sendiri dan giat mempromosikan tempe untuk orang Jepun. Menu yang kita biasa buat guna tempe macam tempe goreng, sambal tempe sama ikan bilis dan kentang ataupun masak kuah putih. Tapi kan, Ibu Sari boleh buat kek guna tempe uols. Sedap sangat. Selain kedai makan, mereka juga ada kebun sendiri. Ternganga juga bila dia kata ada tanam pokok pisang (tapi tak berbuah la sebab faktor cuaca), limau purut, cili dan sayur2. Kalau singgah ke Sendai, bolehlah datang makan Kedai Jawa ni. Mesti meleleh hingus kepedasan =)



Siap ada rempeyek


Kek tempe

Dekorasi luar kedai


Daun pudina


Nampak pokok pisang tu

Dekorasi dalam kedai


Masa ni musim salji

Luar kedai

Restoren Tempe dan Jawa

Jawa, kari, tempe (tu je yang boleh baca)

Sushi

Assalammualaikum dan salam sejahtera minna, (Entry ini sudah lama ditulis tapi lupa nak publish hehe tahun 2016 uols) Alhamdulillah dah m...