Tuesday 1 May 2018

Gunung Zao

Assalammualaikum dan salam sejahtera minna san,

Sempena cuti Golden Week yang berlangsung sekarang ni, saya sempat mencemar duli ke Gunung Zao yang terletak di antara Yamagata dan Miyagi prefectures. Tak jauh dari Sendai, dalam sejam lebih. Gunung Zao yang berketinggian 1841 meter adalah antara gunung yang popular di daerah Tohoku. Pada musim sejuk, Gunung Zao ini merupakan tempat ski yang selalu dikunjungi. Di atas Gunung Zao terdapat satu daya tarikan pelancong iaitu kawah gunung berapi, Okama namanya. Bentuk Okama seperti periuk masak traditional (kama = cooking pot dalam bahasa Jepun). Terdapat juga onsen (kolam air panas) berhampiran Okama. Selain menjadi pusat pelancongan semasa musim sejuk, Gunung Zao juga terkenal dengan panorama yang cantik semasa musim luruh. Lautan daun momiji yang bertukar warna di sepanjang laluan naik ke atas. Sebelum sampai Gunung Zao, saya nampak salji masih meliputi di atas gunung. Wow!!!! sejuk kot kat atas tu.

Dah ada penampakan ais di musim bunga

Dinding salji


Laluan jalan raya mula dibuka pada akhir April selepas musim sejuk dan terdapat dinding salji setinggi 10 meter di keliling jalan. Tak rasa sejuk sangat. Nyaman je. Agak ramai juga manusia di Gunung Zao sebab cuti umum. Saya pernah ke sini 2 kali sebelum ni tapi hampa kerana berkabus dan tak kelihatan kawah tu. Jadi bila tengok ramalan cuaca agak cun, apa lagi terus ke sini. Alhamdulillah kali ni Okama sangat jelas kelihatan. Laluan ke Okama agak mencabar kerana sedikit bersalji. Banyak kali juga nak terjatuh. Berpeluh jugak nak mendaki ke Okama ni. Dalam Okama ada tasik hijau yang berasid. Setakat ni sebanyak 26 kali Gunung Zao pernah meletus. Akhir sekali pada tahun 1895. 
Boleh lagi ni kalau nak ski


Kena bayar tiket parking. Sebelum ni free je

Macam biasa, tempat perlancongan mestilah ada kedai cenderahati. Banyak cenderahati yang menarik dan ada satu booth jagung bakar. Sedap makan lepas penat mendaki. Jya jom layan gambar kat bawah ni. Jangan lupa singgah sini bila lalu Tohoku =)



Okama dari jauh

Osem la awak Okama


Laluan yang membuatkan nak tergolek banyak kali


Jagung sedap

3 comments:

  1. wahh nampak lawa pemandangan
    sejuk2 makan pula jagung bakar memang sedap lah
    hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. langit mendung sikit.jagung bakar tu memang trademark Zao.syahdu je makan sambil teringat jagung pasar malam

      Delete
  2. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete

~Perjalanan IVF~Episod 3~

 Assalammualaikum dan salam sejahtera minna san, Setakat blog ni ditulis, saya baru sehari selepas menjalani prosedur IVF-FET. Sejujurnya, p...