Monday, 17 September 2018

Istana Aoba (Aoba jo), Sendai

Assalammualaikum dan salam hari Malaysia minna san....

Sakan orang Malaysia cuti ye sempena hari Malaysia semalam. Kami di Nihon pun cuti juga sempena hari orang tua. Kali ni saya nak kongsikan tentang Istana Aoba yang terletak di Sendai. Dekat je dari rumah saya. Walaupun bukan istana yang lengkap, hanya dinding dan bangunan pengawal sahaja tapi tetap menjadi tempat menarik untuk dikunjungi. Dibina pada tahun 1600 oleh tuan feudal yang berpengaruh iaitu Date Masamune semasa zaman Edo. Istana ini telah mengalami fasa kebakaran besar (1882) dan pernah dibom pada 1945 masa perang dunia kedua. Berketinggian sebanyak 100 meter dari bandar yang ada di bawah menjadikan lokasinya strategik untuk menahan dari serangan musuh. Kini, tapak Istana Aoba menjadi tempat tarikan pelancong yang harus dikunjungi bila datang ke Sendai.

Yang menarik mengenai tempat ni adalah pemandangan bandar Sendai dapat dilihat dengan jelas kerana kedudukannya yang tinggi. Lagi osem bila lepak di sini tengok matahari naik dan terbenam. Tugu Date Masamune naik kuda lengkap dengan baju perang juga merupakan signature Istana Aoba dan Sendai. Selain itu, Gokoku Shrine kerap dikunjungi untuk mereka berdoa. Apa yang menarik mengenai Istana Aoba ini adalah, laluan sepanjang naik sangat redup dengan pokok-pokok dan terasa nyaman je tengok. Pertama kali saya ke sini punyalah gigih jalan kaki dari Kampus Kawauchi, Universiti Tohoku. Walaupun mendaki masa penghujung musim sejuk (nyaman dan sejuk) tapi pecah juga peluh.Fuhhhh..... Saya cadangkan baiklah naik bas yang disediakan atau kereta. Jya...jangan lupa singgah di Istana Aoba jika berkunjung ke Sendai. Mata ne!

Mula jalan kaki dari sini

Pokok pine yang mendamaikan


Bila sampai sini masih boleh senyum lagi


Kat sini dah bebel sorang2 kenapa aku naik




Pintu masuk

Fuhhhhh dah sampai


Pemadangan bandar Sendai


Tugu Date Masamune yang cool

Gokoku Shrine

Hajat yang ditulis dan digantung




Kedai omiyage




1 comment:

Istana Aoba (Aoba jo), Sendai

Assalammualaikum dan salam hari Malaysia minna san.... Sakan orang Malaysia cuti ye sempena hari Malaysia semalam. Kami di Nihon pun cu...