Tuesday 16 April 2019

そうべつかい (soubetsukai, majlis perpisahan) 2019 warga Sendai

Assalammualaikum dan salam sejahtera minna..

Rasa macam sekejap je 4.5 tahun berlalu. Saya sekeluarga bermastautin di Sendai, Jepun sejak Oktober 2014 hinggalah Mac 2019 sebagai penuntut Universiti Tohoku. Banyak pengalaman pahit manis kami harungi bersama di sini. Sedih rasa masa nak tinggalkan Sendai. Saya amat bersyukur dikurniakan peluang untuk merasa pengalaman hidup di negara orang. Jumpa banyak kawan baru dari pelbagai bidang dan ilmu baru. Bagi saya, Sendai adalah bandar selamat dan aman damai. Saya nak duduk di Malaysia tapi suasana macam Sendai =)

Keluarga Malaysia di Sendai makin surut bilangannya kalau nak dibandingkan dengan 4 tahun yang lepas. Kebiasaannya kami akan menganjurkan majlis perpisahan (soubetsukai) untuk graduan yang telah menamatkan pengajian dan akan pulang ke Malaysia (konvo bulan September dan Mac). Tahun ini suami saya dan beberapa rakan yang lain diraikan dalam soubetsukai. Seperti biasa, menu masakan adalah gabungan tenaga potluck. Jom layan gambar-gambar di bawah ni =)

Macam biasa, saya tokey kek

Burger Malaysia tu memang rare

Nasi ayam ulam kobis

Kek order dari Iwate kalau tak silap

Para graduan yang sudah tamatkan pengajian

Tinggal ni je keluarga Malaysia di Sendai



No comments:

Post a Comment

~Perjalanan IVF~Episod 3~

 Assalammualaikum dan salam sejahtera minna san, Setakat blog ni ditulis, saya baru sehari selepas menjalani prosedur IVF-FET. Sejujurnya, p...