Thursday 9 March 2017

Persediaan gempa bumi di makmal

Assalammualaikum dan salam sejahtera minna san!!!

Seperti yang sedia maklum, Sendai telah dilanda gempa kuat bermagnitud 9 disusuli dengan tsunami pada 11 Mac 2011. Masa saya dan suami nak melanjutkan pelajaran di Universiti Tohoku, ramai yang bertanya kat mana la pula Universiti Tohoku ni. Bila bagitau 'ala...kat kawasan yang kena tsunami tu', owhhhhhh panjang dorang semua hehe

Walaupun saya tiada di Sendai pada ketika itu namun kesan gempa dan tsunami masih kelihatan hingga kini. Airport Sendai antara kawasan yang terjejas teruk. Sensei kawan saya di sini meletakkan keretanya di airport dan hanyut dilambung tsunami. Zannendeshita... Di makmal saya terdapat kesan retakan di dinding. Dorang cuma tampal sikit-sikit je kesan retak tu. Pernah semasa delegasi dari Taiwan datang melawat makmal saya, sensei tunjuk gambar peti ais -80 degree dia yang tak bergerak langsung (sebab berat dan jenis yang kena angkat pintu ke atas). Dalam tu penuh dengan sample pelajar2 dia. Elektrik pula masa tu terputus dan dengan bangganya dia bagitau semua sample dalam tu selamat sebab dia letak ais kering untuk kekalkan suhu. Siap promote belilah peti ais macam tu haha

Peti ais yang banyak harta karun

Sejak peristiwa tsunami itu sensei mengambil keputusan untuk mengikat alat2 makmal bagi mengelakkan jatuh ketika gempa. Perit weh kalau alat rosak. Tambah lagi kalau data dalam alat tu tak sempat nak save ke tempat lain. Menangis tepi bucu futon pun tak dapat nak dapat balik data tu. Untuk pelajar macam saya, data adalah lebih berharga dari emas permata berlian bagai semua tu haha setakat ini dulu perkongsian saya. jya mata ne!




No comments:

Post a Comment

~Perjalanan IVF~Episod 3~

 Assalammualaikum dan salam sejahtera minna san, Setakat blog ni ditulis, saya baru sehari selepas menjalani prosedur IVF-FET. Sejujurnya, p...