Wednesday 19 April 2017

Tawakal orang Jepun

Assalammualaikum dan salam sejahtera semua,

Lama tak menulis dek kerana kekangan masa dan keserabutan otak. Kali ni saya nak berkongsi mengenai ketinggian tawakal orang Jepun dari pelbagai aspek. Yang ni mengikut pemerhatian saya. Mungkin tak tertakluk untuk semua orang Jepun. 

Kebanyakan rumah di sini tiada gril di pintu dan tingkap. Takdalah pulak kes pecah masuk. Saya dan suami pun pernah beberapa kali terlupa nak kunci pintu, menonong terus keluar. Alhamdulillah setakat ni takda apa2 yang buruk berlaku. Barang-barang macam tayar kereta, tong minyak untuk heater dan barang2 yang besar2 dorang selamba je letak depan beranda rumah. Ada yang lagi tawakal pintu kereta pun tak kunci. Tak heran pun pencuri nak bawa lari.


Mana ada gril pintu dan tingkap dorang

Selain itu, fesyen lelaki Jepun kat sini suka pakai dompet yang saiz besar. Dah la dompet besar, letak pula kat poket belakang. Memang senang la nak sauk keluar dari poket dia tu. Tapi sekali lagi, pencuri tak heran nak rompak pun. Pernah saya ternampak zip beg galas Nihonjin ni terbuka dan nampak la segala barang berharga dia tapi dia bertenang je. Pastu kebarangkalian nak jumpa balik barang tercicir di Jepun ni sangat tinggi. Pergi je balai polis berdekatan dan buat report. Selalunya memang akan jumpa balik sebab orang awam akan hantar ke balai polis. Baguskan...Macam kes labmate saya. Dia tercicir ip6 yang baru beli beberapa minggu. Cari punya cari tak jumpa. Saya cadangkan dia ke balai polis berdekatan. Kot2 ada orang jumpa dan hantar ke sana. Dan memang betul pun ip6 dia ada di balai polis dalam keadaan yang elok.

Lagi satu yang saya perhatikan. Kat school saya ni banyak student guna motorsikal. Selamba dia je letak helmet dan jaket kat atas motor. Pun takda orang nak curi. Oh..saya pun dah terikut Nihonjin tinggal laptop dan barang berharga atas meja. Leceh nak angkut laptop balik rumah. Pun begitu. takda orang usik apatah lagi nak curi. Memang tabiklah bab selamatnya barang2 kita di sini.

Selamba je dia letak helmet macam ni hehe

Apa yang saya ceritakan ni menurut pengalaman saya je. Bukan la nak kata semua Nihonjin ni bagus. Saya beruntung berada di kawasan yang selamat dan bersyukur dapat merasa pengalaman macam ni. Jya setakat ini saja perkongsian saya. Mata ne!

No comments:

Post a Comment

~Perjalanan IVF~Episod 3~

 Assalammualaikum dan salam sejahtera minna san, Setakat blog ni ditulis, saya baru sehari selepas menjalani prosedur IVF-FET. Sejujurnya, p...