Thursday 20 April 2017

Sumimasen!!!

Assalammualaikum dan salam sejahtera,

Kali ni nak kongsi pasal budaya 'sumimasen'. Pe benda alah sumimasen ni weh? Sebenarnya, sumimasen bermaksud 'maafkan saya'. Boleh digunapakai untuk situasi kita nak minta maaf, nak tanya soalan, nak tumpang lalu. Biasa saya akan guna kalau ada orang tengah sapu sampah dan saya nak lalu, kata 'sumimasen' sambil tunduk kepala dan bagi senyuman paling manis hehe ataupun sebelum saya nak tanya soalan. Bukan apa...kalau tak kata sumimasen macam agak tidak sopan pula. Kena minta kebenaran sebelum nak buat apa-apa. Untuk minta maaf pula, ada beberapa perkataan boleh guna macam 'gomenasai', 'warui warui' (bad..bad..) atau 'moushi wakenai'. Selalu saya guna 'gomen ne' kalau dengan kawan-kawan. Tak boleh guna untuk orang yang lebih tinggi pangkat dari kita. Kena guna 'gomenasai'. Bagus juga budaya ni. Boleh diterapkan di kehidupan harian walaupun bukan di bumi Jepun. Saya akan kongsi lagi pengalaman lain di entry berikutnya. Jya mata ne!

Gomen ne...Tayang aiskrim nasi yang sedap ni

No comments:

Post a Comment

~Perjalanan IVF~Episod 3~

 Assalammualaikum dan salam sejahtera minna san, Setakat blog ni ditulis, saya baru sehari selepas menjalani prosedur IVF-FET. Sejujurnya, p...