Sunday 25 June 2017

Ramadan 2017

Assalammualaikum dan salam sejahtera semua,

Alhamdulillah bertemu lagi dengan Ramadan tahun ini. Seperti tahun2 yang lalu, Ramadan akan jatuh pada musim panas. Siang akan jadi lebih panjang dan malam lebih pendek waktunya. Subuh di Sendai sekitar 2.20 pagi dan Maghrib lebih kurang 7 malam. Kami berpuasa lebih kurang 17 jam. What!!! Lama kan huhu minggu pertama je lembik longlai tapi lama2 dah ok. Genki (sihat) je.

Bila dah duduk jauh di perantauan ni nak2 la pulak masa bulan puasa, macam2 lintasan makanan lalu lalang di fikiran. Dok teringat kalau kat Malaysia, balik kerja boleh singgah bazar Ramadan. Beli kuih muih yang hanya dijual masa bulan puasa, kalau ikut nafsu beli lagi ayam percik la, sate la, air warna warni la. Uiiiii...apakan daya kat Sendai ni takda semua tu. Teringin nak makan kena usahakan masak sendiri. Warga Malaysia di Sendai ni kerap buat makan2 bersama2. Yelah..semua sibuk dengan lab dan kelas. Di sini ada persatuan Remaja Riang Sendai (RRS) yang dikendalikan oleh adik2 undergrad (UG). Antara aktiviti tahunan yang wajib adalah buka puasa bersama2. Tahun ni kami berbuka di Kitayama Shimin Centre, tak jauh dari rumah dalam 15 minit jalan kaki. Konsepnya adalah potluck. Masa ni lah akan ada 'bazar Ramadhan' kat Sendai ni. Masing2 masak makanan yang berlainan jenis dan rare. Saya rasalah kan, kalau kita teringin nak makan makanan yang susah didapati di tempat kita bermastautin, kita akan cuba sedaya upaya realisasikan impian jadi kenyataan. Mana nak sangka kat Jepun ni boleh minum cendol, makan kuih kole kacang, laksa etc..







Selain itu, setiap hari Ahad akan diadakan majlis buka puasa beramai2 untuk warga Muslim di Sendai yang bertempat di Kitayama Shimin Centre. Shimin Centre ni macam ala2 balai raya la. Ada ruang yang boleh disewa untuk menjalankan aktiviti. Tempat ni lengkap dengan dapur yang besar. Barang2 di dapur ni lengkap macam dapur MasterChef tau. Kami akan bergilir2 masak ikut negara yang sudah ditetapkan. Meriah sangat buka puasa ramai2. Takdalah terasa sedih sangat berpuasa di negara orang. Boleh merasa masakan dari pelbagai negara dan merapatkan silaturrahim di antara Muslim di sini. Tahun ni warga Malaysia masak pada minggu Ramadhan terakhir. Kami bersepakat untuk masak nasi hujan panas, ayam masak hitam, acar, bubur jagung, cucur udang. Memang kalut yang amat dengan jumlah warga Malaysia yang tak berapa nak ramai masak untuk 400 orang. Dengan ayam tak cukup bila packing nasi, nak kena tunggu ayam defrost dulu baru boleh goreng padahal masa tu dah pukul 3.30 petang. OMG!!!! Tapi disebabkan ketua chef dan pembantu2 sangat efisien maka masalah tu dapat diatasi dengan jayanya. Gantung kaki malam tu lepas habis acara. Fenat beb tapi esoknya kena ke sekolah huhu jom layan gambar2 sepanjang Ramadan ni.

Makanan yang disediakan masa giliran negara Pakistan

Nasi hujan panas, ayam masak hitam dan acar 

Cucur udang resepi kak Nora

Geng masak nasi hujan panas

Adik-adik UG

Ayam masak hitam

Bubur jagung

Acar 



No comments:

Post a Comment

~Perjalanan IVF~Episod 3~

 Assalammualaikum dan salam sejahtera minna san, Setakat blog ni ditulis, saya baru sehari selepas menjalani prosedur IVF-FET. Sejujurnya, p...