Thursday 23 November 2017

Keindahan musim bunga dan musim luruh

Assalammualaikum dan salam sejahtera minna!!

Kalau ditanya musim apa yang saya suka, secara peribadi saya suka musim bunga dan musim luruh. Musim panas di sini....hrmmm lagi panas terik berbanding dengan Malaysia. Walaupun takdalah lama sangat panas yang betul2 terik (dalam 2 minggu macam tu) tapi memang dah duduk bawak penyaman udara je sepanjang masa. Kalau musim sejuk pula, salji yang turun masa hari pertama je mengujakan. Hari seterusnya rasa macam nak usung heater ke mana2 haha lagi pula agak bahaya kalau salji semakin mengeras. Licin sangat. Kena pakai kasut yang kalis air dan tapak cengkam kuat. Banyak kali juga saya hampir nak terjatuh. 

Musim bunga bermula pada bulan April sampailah bulan Mei. Manakala musim luruh pada bulan 10 hinga bulan 11. Di Jepun, bunga sakura sangat sinonim dengan musim bunga. Sakura akan mankai (berkembang penuh) dari selatan ke utara Jepun. Tempoh sakura mankai sangat cepat. Seminggu je lepas tu gugur. Kalau hujan lagilah cepat sakura gugur. Antara aktiviti popular di Jepun pada musim sakura adalah berpiknik dengan keluarga/kawan2 di bawah pohon sakura. Sambil makan/minum/borak boleh menghayati keindahan bunga sakura. Dulu kan, saya ingatkan bunga kebangsaan Jepun adalah sakura tapi sebenarnya adalah crysanthemum. Setakat ini tak dapat lagi nak ambil gambar di deretan bunga sakura yang mankai tapi takda orang lalu lalang. Macam mustahil je kot.
Sakura warna pink

Yang ni pulak warna putih



Musim luruh pula musim jalan2 bagi saya. Cantik sangat tengok transisi perubahan warna daun dari hijau ke kuning/merah. Cuaca pun nyaman je. Daun yang saya suka adalah daun maple (momiji) dan ginkgo. Owh satu lagi, saya suka tengok pokok kochia. Nampak gebu je. Sejuk mata memandang melihat campuran warna-warna musim luruh ni. Kalau ada kesempatan untuk melancong ke Jepun pada musim bunga dan musim luruh, kena pastikan betul-betul bila sakura dan momiji akan mula cantik. Jya, setakat ni je perkongsian saya. Jumpa lagi di entry yang lain. 

Pokok momiji dekat sekolah suami

Pokok momiji dalam kawasan kubur 

Pokok ginkgo





No comments:

Post a Comment

~Perjalanan IVF~Episod 3~

 Assalammualaikum dan salam sejahtera minna san, Setakat blog ni ditulis, saya baru sehari selepas menjalani prosedur IVF-FET. Sejujurnya, p...