Thursday 23 November 2017

Beli makanan tanpa was was

Assalammualaikum dan salam sejahtera minna san,

'Makcik, dalam menu ni ada alkohol, mirin atau sumber dari haiwan tak'

Ayat di atas selalu saya dan kawan saya tanya bila mana nak pilih menu makanan. Eh bukan dalam Bahasa Melayu tau, mestilah Nihongo lah weh...takdalah pera pera (fasih) mana. Hafal skrip je hehe

Kalau tak larat nak masak bento, terpaksalah makan di shokudo (kantin) sekolah. Menu sama je setiap hari dan tak banyak pilihan. Selalu tanya makcik kantin mengenai kandungan makanan. Dengan kebanjiran warga asing terutamanya Muslim di Tohoku University ni mungkin telah membuka mata dan inisiatif telah dijalankan untuk penyediaan makanan halal. Jadi baru-baru ni saya perasan setiap menu disertakan kandungan makanan dalam bentuk lambang dan bahasa Inggeris. Wow!!! Usaha yang bagus. Tak payah lagi nak tanya makcik kantin hehe kadang-kadang tu dia tak pasti apa yang terkandung dalam menu tu dan terpaksa tanya pekerja lain. Kini saya boleh memilih menu tanpa was was walaupun tak banyak pilihan. Ok la tu dari tiada langsung =)

Kakiage udon

Ikan bilis, nasi dan sup miso


Yang ni tak boleh makan sebab ada sumber dari ayam






No comments:

Post a Comment

~Perjalanan IVF~Episod 3~

 Assalammualaikum dan salam sejahtera minna san, Setakat blog ni ditulis, saya baru sehari selepas menjalani prosedur IVF-FET. Sejujurnya, p...