Wednesday 13 July 2016

Pinggan awak ke ni?eh?

Assalammualaikum dan salam sejahtera,

Sebelum saya nak kongsikan pengalaman dan pemerhatian saya sepanjang di Sendai, Jepun ni saya nak tekankan bahawa bukanlah negara kita tak bagus, negara orang bagus sangat. Mana yang baik kita ambil dan boleh diterapkan. Tak salah pun. Ni baru nak cerita, ada pula yg kata ‘tu nak cerita pasal Jepun lagi la tu’ (hrmmm dah tu saya duduk kat sini ceritalah tentang negara ni). Kenalah berlapang dada, berfikiran positif dan bersangka baik selalu hokeh!!

Kali ni nak cerita pasal kemaskan meja dan pinggan lps makan di kedai makan/kantin universiti. Kebanyakkan tempat makan di sini mengamalkan sistem kemas sendiri meja makan setelah selesai makan. Kadang2 tu ada disediakan kain basah untuk kita lap sendiri meja kot2 ada tertumpah. Selesai makan, kena angkat sendiri pinggan yang digunakan. Kalau ada sisa2 makanan, kena buang dulu baru letak pinggan tu di bekas yang disediakan. Jadi secara tak langsung kurang tenaga kerja yang diperlukan untuk memastikan meja bersih.

Kain untuk lap meja kalau ada sisa makanan

Lagi satu hasil pemerhatian saya, kalau masa tu orang sangat ramai (lunch hour) dan meja tak cukup, yang dah habis makan memang akan bagi laluan untuk yang baru datang. Takdalah macam perangai yang dah habis makan ni berborak mcm 10 tahun tak jumpa kawan tu. Bagi saya sistem ni sangat bagus untuk diamalkan sebab mengajar kita erti tanggungjawab, prihatin dan menanam nilai sukakan kebersihan. Lagi pula lepas makan kenalah exercise sikit kan hehe barulah pencernaan berjalan lancar dan perut tak muncet gitu..


p/s: saya pernah tengok sistem ni dikuatkuasakan di kafe UiTM Puncak Alam Selangor. Bagusnya!!!harap2 diperluaskan lagi di tempat lain pula. Pinggan kita tanggungjawab kita. 

No comments:

Post a Comment

~Perjalanan IVF~Episod 3~

 Assalammualaikum dan salam sejahtera minna san, Setakat blog ni ditulis, saya baru sehari selepas menjalani prosedur IVF-FET. Sejujurnya, p...