Friday 29 July 2016

Pokemon Go!!!

Permainan Pokemon Go sudah melanda Jepun sejak Jumaat lepas. Fenomena dan sambutan yang sangat luar biasa dapat disaksikan di sini. Saya dan suami pun tak melepaskan peluang mencuba permainan ni hehe walaupun kami ni dah dewasa (tapi hati masih remaja hehe) dan sibuk di makmal tetap nak rasa jugak apa yang best sangat tentang Pokemon Go ni. Aplikasi boleh dimuat turun secara percuma. Tak susah pun nak mengendalikan permainan ni janji bateri penuh dan ada internet. Boleh tahan juga makan bateri bila main game ni. Sekarang ni charge phone 2 kali sehari huhu
CikWeen berjaya menawan gym ni dengan pokemon yang paling kuat yang saya ada ketika itu. Battle yang pertama. Rasa best pulak hehe


Kali ni saya nak cerita tentang sisi positif main game ni pada kaca mata saya. Memandangkan Pokemon Go tengah hot maka jom kita tengok apa kebaikan game ni:

1. Adakah anda kenal mana2 kawan yang hardcore gamer (online/offline)? Biasanya dorang ni memang tak nak keluar rumah (kalau main kat umah) sebab dok syok layan game. Melekat je depan PC. Dorang ni memang takda masa untuk bersosial di luar. Macamana nak bagi dorang ni keluar rumah? Pokemon Go ni mempunyai fungsi yang memerlukan pemain keluar menangkap Pokemon di tempat2 tertentu. Kalau nak dapatkan Pokeball dan barang2 yang lain, kenalah ke Pokestop. Jadi hardcore gamers ni akan keluar dari sarang masing2 untuk tangkap Pokemon sambil kutip Pokeball. Kalau dah sampai level tinggi dan ada Pokemon yang kuat, dah boleh untuk battle kat gym. Kadang2 tu kalau tengok ada ramai orang dok lepak2 sambil pegang smartphone maka sahlah tempat tu ada banyak Pokemon. Sambil2 tangkap Pokemon tu boleh juga berborak dengan orang sekeliling dan bandingkan Pokemon masing2. Takdalah jadi kera sumbang lagi dan boleh tingkatkan skil berkomunikasi (atau skil mengorat haha untung2 boleh dapat boyfriend/girlfriend. Dah la sama kepala. Boleh tangkap Pokemon sama2 haha). Sebenarnya lagi syok kalau ajak kawan2/family cari Pokemon sama2. Dari situ boleh menguatkan ikatan silaturrahim (cewah!!) dan adalah jugak modal hot untuk berborak. Takdalah krik krik je bila berkumpul bersama.

Banyak lagi Pokemon yang belum saya tangkap

Senarai Pokemon yang saya ada mengikut kekuatan



2. Kebanyakan Pokestop diletakkan di tempat2 yang menarik (kedai makan, muzium, shopping mall, perpustakaan, taman). Jadi secara tidak langsung boleh meningkatkan hasil jualan (lapar kot jalan jauh) serta pemain boleh juga mengetahui kewujudan tempat itu. Saya tidak perlu ke mana2 untuk kutip Pokeball kerana ada satu Pokestop (kedai makan Korea) di sebelah rumah hehe syok weh dok kutip barang setiap malam sampai penuh beg.

Pokestop sebelah rumah. Balik lab je dok kutip barang2 (Pokestop, portion, telur). Kadang2 tu ada orang pasang lure untuk tarik perhatian Pokemon untuk singgah Pokestop ni. Apa lagi, seronok la menangkap sambil makan malam di rumah hehe owh yang ada pokemon besar tu adalah gym, tempat untuk battle.Kumpulan merah dah berjaya menawan gym itu. Kalau saya nak letak pokemon saya di gym tu sebab satu rumah sukan, saya kena training dulu kat situ dan kalau menang, pokemon saya boleh berada di gym tu dan dapat naikkan level gym. Jadi susah la team lawan nak kalahkan gitu la konsepnya.

Yang ni senarai barang yang saya dapat ketika memancing di Pokestop sebelah rumah sampai penuh beg haha


3. Selain itu, game ni ada aplikasi mengeramkan telur untuk hasilkan Pokemon. Kat Pokestop kita boleh kutip Pokeball, telur, berry dan beberapa barang lain. Telur perlu diletakkan di dalam inkubator dan perlu berjalan samada 2km, 5km atau 10km untuk menetaskan telur itu. Wahhh jenuh mak nak jalan tau. Tapi ini adalah senaman yang bagus. Sambil bakar lemak sambil tetaskan telur gitu haha Menariknya!!

Telur yang dieram dalam inkubator. Ada 2 jenis inkubator: sekali guna dan unlimited. Jenis telur pulak ada 3: 2, 5 dan 10 km. Kena jalan sejauh jarak telur yang dieram untuk dapat pokemon. Selalunya lagi jauh jarak lagi menarik pokemon yang kita dapat.

Kesimpulannya, main apa2 game sebenarnya ada kebaikan dan keburukannya. Pandai-pandailah kita yang kawal. Bagi saya, setiap orang ada cara masing2 untuk melepaskan tekanan. Ada yang bersukan, tengok cerita Korea, melancong dan macam2 lagi. Jadi tak perlulah nak kecam gamers disebabkan hobi dia lain dari kita. Bukannya dia kacau dan menyusahkan orang lain kan. Ok nak sambung tangkap Pokemon ni. Jya ne!!!

No comments:

Post a Comment

~Perjalanan IVF~Episod 3~

 Assalammualaikum dan salam sejahtera minna san, Setakat blog ni ditulis, saya baru sehari selepas menjalani prosedur IVF-FET. Sejujurnya, p...