Wednesday 13 July 2016

Hari Raya Aidilfitri 2016 di Sendai Jepun

Assalammualaikum dan salam sejahtera,

Diam tak diam dah 2 kali kami beraya di Sendai ni. Puasa kali ni tak terasa sangat walaupun kami berpuasa lebih kurang 17 jam dan di musim panas (panas di sini lg tak tahan dari Malaysia tau). Sewaktu nak menetapkan tarikh Hari Raya tahun ni ada beberapa fahaman. Di Tokyo tetapkan 5 Julai 2016 (Selasa) tapi di Sendai ikut tarikh di Malaysia (6 Julai 2016). Tapi kami pasrah je raya hari apa pun. 

Tahun lepas saya tak dapat ambil cuti dengan sensei sebab saya terlibat dalam perbentangan paper. Tahun ni Alhamdulillah takda apa2 halangan. Kerja pun dah siapkan sebelum cuti. Cuti pun sehari je. Esoknya kena masuk lab huhu takdanya cuti dalam cuti belajar.

Memandangkan saya ambil cuti di hari raya pertama tahun ni, punyalah gigih merendang di malam raya utk suami. Thn lps memang tak sempat nak masak apa2. Balik rumah terus tido haha kali ni saya masak homemade nasi impit, kuah kacang, rendang ayam minang, nasi kukus ayam goreng berempah (tak kukus pun nasi tu. malas haha), kek coklat, cheese tart dan beberapa biskut raya. Macam meriah kan haha saya siapkan sedikit demi sedikit di hujung minggu Ramadhan. Bolehlah nak hilangkan kerinduan kat kampung halaman.

Ni je yang termampu nak masak. Rasanya kalau meja besar lagi byk kot yang dimasak haha


Kami juga ada menjemput pelajar2 Malaysia yang lain ke rumah kami untuk makan2 Syawal. Kesian juga ada adik2 undergrad yang terpaksa ke kelas. Alhamdulillah makanan mencukupi dan tak membazir. Sempat snap beberapa gambar je semalam sebab tuan rumah sibuk layan tetamu. Terima kasih kepada yang sudi datang bertandang ke teratak comel kami tatkala hujan rahmat dari pagi sampai petang dan minta maaf kalau ada yang terkurang. Ada rezeki lain kali boleh menjamu lagi    in shaa Allah.

Jiran kecik ni datang paling lambat. Mak dan pak dia kena masuk lab di hari raya sob sob sob

No comments:

Post a Comment

~Perjalanan IVF~Episod 3~

 Assalammualaikum dan salam sejahtera minna san, Setakat blog ni ditulis, saya baru sehari selepas menjalani prosedur IVF-FET. Sejujurnya, p...