Monday 23 January 2017

Fuyuyasumi 2016 di Iwate ken Part I

Assalammualaikum dan salam sejahtera,

Apa khabar minna san? Kejap je rasanya dah masuk tahun baru. Tak terkejar dengan kepantasan masa (ke diri sendiri yang lambat) haha kat Jepun ni kalau masa musim sejuk ada fuyu yasumi (cuti musim sejuk). Jadi sekolah kami pun ada cuti sempena musim sejuk dan tahun baru (29 Disember 2016-3 Januari 2017). Tapi saya kena datang lab juga sekejap2 sebab ada tikus2 menanti. Takdalah feel sangat cuti huhu 

Memandangkan hari Sabtu dan Ahad tak payah datang lab jadi kami dan beberapa warga Sendai berkomplot untuk berjalan2 ke daerah Iwate yang terletak di utara Sendai untuk melihat pemandangan pantai. Pagi2 buta uols kami kena bergerak memandangkan perjalanan mengambil masa dalam 4 jam dan bila musim sejuk malam akan menjadi lebih awal. Pukul 430 petang dah Maghrib. Dah gelap nak tengok apa pun tak boleh.

Destinasi tujuan kami adalah Pantai Jodogahama yang letaknya di bandar Miyako, daerah Iwate. Selalunya kalau kami nak berjalan2 ke suatu tempat, kami akan buat research yang mendalam tentang tempat tu. Contohnya ada lagi ke tempat2 menarik yg berdekatan, tempat makan halal dan sebagainya. Maklumlah dah la jauh jadi kalau boleh sekali harung, kita pulun je. 

Untuk ke Jodogahama tu kami melalui laluan pantai di Miyako. Mula2 dok pelik juga kenapalah pokok2 di tepi pantai tu banyak yang dah tercabut dan ada yang akar dah terkeluar. Rupanya Miyako adalah salah satu kawasan yang terbabit dengan Typhoon No. 10 pada 31 Ogos 2016. Sepanjang jalan kami ternampak 3-4 kereta tersadai di dalam sungai. Tak sempat nak snap gambar sebab dok wow je. Dasyat sungguh.


Nampak tak banyak pokok-pokok yang tercabut akar sebab kena taufan

Kami sampai di Jodogahama tu dalam pukul 1030 pagi. Ada beberapa tempat parking di aras yang berbeza. Kami naik yang bahagian atas dulu di Shiofukiana untuk melihat hempasan ombak yang akan menghasilkan pancuran air macam ala2 ikan paus bernafas tu. Ada trekking bertangga dan kami perlu turun dalam 100 meter. Bila turun, sekali lagi kami wow....cantik sangat pemandangan pantai. Air sangat jernih dan kami bernasib baik sebab cuaca sangat cantik. Keliru juga sebab sekarang musim sejuk tapi macam musim panas pulak bila tengok balik gambar yang kami snap. Layan dulu la gambar tempat ni.





Batu kat belakang tu la tempat ombak hempas dan menghasilkan hembusan bak nafas ikan yu gituu






No comments:

Post a Comment

~Perjalanan IVF~Episod 3~

 Assalammualaikum dan salam sejahtera minna san, Setakat blog ni ditulis, saya baru sehari selepas menjalani prosedur IVF-FET. Sejujurnya, p...