Tuesday 24 January 2017

~Jatuh dan bangun~

Assalammualaikum dan salam sejahtera minna san,

Beberapa minggu lepas Sendai sejuk sangat. Salji turun dengan lebatnya. Tambah pula dengan angin. Wahhhhhh...keras kejung weh. Apa kaitan tajuk entry kali ni pula dengan salji ek? 

Ni nak cerita, beberapa minggu lepas saya terjatuh masa menaiki tangga. Aishhh naik tangga pun boleh jatuh ke? huhu..gitulah. Naik tangga sambil berlari2 macam kanak2 riang ria gembira, tangan pula masuk dalam poket jaket (sebab sejuk). Bila kaki tersadung, tak sempat nak keluarkan tangan untuk hadapi impak maksima. Lalu dagu dan kepala mendarat jatuh menyembah tangga tu. Mujur ada orang di belakang saya yang bagitau dagu saya berdarah sampai kena tudung. Saya tengah bingung2, duduk kejap nak hadam kenyataan bahawa 'aku jatuh tangga'. Bila pegang dagu dan tengok ada banyak darah terus arrggggghhhhh...cedera teruk. Terus menuju ke tandas untuk basuh luka. Memandangkan sekarang musim sejuk, air paip pun jadi sangat sejuk. Bila kena di tempat luka tu tak terasa sakit mana, rasa kebas2 je. Darah pula tak berhenti keluar jadi jumpa sensei minta kebenaran nak balik awal.

Tangga ni la yang menyagat daguku. Ada besi kt tangga tu rupanya

Bila En Laling balik dari lab terus tunjuk dagu sambil buat muka kesian. Dia suruh ke klinik untuk sekurang-kurangnya cuci luka. Mula2 rasa berat sebab dah letak antiseptik dan rasa memang kena jahit ni kalau ke klinik (takut kena jahit sebenarnya haha) Kami ajak kawan yang pandai cakap Nihongo untuk jumpa doktor. Maklumlah bukan semua doktor kat sini yang eigo pera pera (fasih English). 

Pencarian klinik di Jepun ni agak sukar sebab kebanyakkannya hanya buka masa waktu bekerja sahaja. Setakat luka macam ni takkan la nak ke hospital. Klinik pertama berdekatan dengan rumah tak nak merawat saya kerana mungkin dah nak tutup. Nurse di situ mencadangkan kami ke klinik lain dalam 20 minit dari situ. Ok ikutkan saja. Susah juga nak cari klinik tu. Hampir berputus asa dan nak balik rumah je. Akhirnya jumpa la juga. Klinik ni macam untuk pesakit luar. Buka sampai 11 malam. 

Kebetulan doktor yang bertugas eigo pera pera sebab pernah bertugas di Kanada selama setahun. Gembira dia dapat cakap eigo haha siap tanya lagi kenapa eigo saya bagus (pffffttt padahal biasa je pun). Saya cakaplah 'English is my second language'. Wahh gitu hehe doktor kata dagu saya perlu dijahit. Whatttt???? Banyak kali saya tanya perlu ke jahit, sakit ke, guna benang ke stapler je, bius ke haha penat dia nak jawab. Akhirnya saya mengambil keputusan untuk dijahit. Sebelum kena jahit doktor bius dulu. Sakit woo huhu dapatlah 3 jahitan. Mahal juga bil yang perlu dibayar. Mujur kami di sini diwajibkan ambil insurans kesihatan. Esoknya saya perlu follow up untuk doktor buat keputusan bila akan buka jahitan dan saya perlu datang kembali minggu hadapan.


Selipar klinik yang akan di UV sebelum pesakit pakai

Makan bubur je la malam ni

Mesin periksa tekanan darah . Kena buat sendiri dan bagi keputusan tekanan darah kat nurse
Pengajarannya: janganlah dok poyo berlari2 nak naik/turun tangga sambil masuk tangan dalam poket. Nampak cool tapi kalau dah jatuh terus ouchhhh sangat. Sekarang ni saya amat berhati2 semasa berjalan. Nak pula masa salji turun lebat. Ok minna san, hati2 selalu.

No comments:

Post a Comment

~Perjalanan IVF~Episod 3~

 Assalammualaikum dan salam sejahtera minna san, Setakat blog ni ditulis, saya baru sehari selepas menjalani prosedur IVF-FET. Sejujurnya, p...