Tuesday 9 May 2017

Bilik sejuk

Assalammualaikum dan salam sejahtera semua,

Suhu amat penting dalam buat eksperimen lagi2 yang melibatkan alat/bahan kimia/protein yang sensitif pada suhu. Macam eksperimen saya memerlukan suhu 4 darjah Celcius untuk letak sample agar tidak rosak. Di makmal saya ada satu bilik sejuk yang boleh digunakan oleh semua pelajar di bangunan ni untuk tujuan eksperimen. Ada alat dan bahan kimia dari pelbagai makmal dalam bilik sejuk tu. Bagi saya bilik ni sangat praktikal kerana tak payah beli peti ais melambak2 untuk simpan bahan kimia. Jimat duit dan jimat ruang. Lagi satu, dorang ni main letak je barang2 dorang tak label pun. Yang bagusnya tiada kes barang hilang kena sebat dengan orang lain. Jya nanti saya kongsi lagi cerita. Mata ne!

Saya kena incubate samples guna shaker ni dalam suhu 4 degree. Buruk je kan shaker dorang ni tapi masih boleh guna

Lambakkan je semua bahan kimia dalam bilik ni. Siap ada yang letak air lagi

Sejuk yang amat bilik ni. Mampu ambil dan letak sample je dalam bilik ni

Pintu masuk

No comments:

Post a Comment

~Perjalanan IVF~Episod 3~

 Assalammualaikum dan salam sejahtera minna san, Setakat blog ni ditulis, saya baru sehari selepas menjalani prosedur IVF-FET. Sejujurnya, p...