Tuesday 9 May 2017

Misi cari pantai dan tulip

Assalammualaikum dan salam sejahtera semua,

Musim sejuk dah nak melabuhkan tirainya. Salji dah tak turun tapi suhu masih sejuk sekitar 10 darjah Celcius. Nyaman2 je. Sesuai untuk berjalan2 menikmati keindahan alam. Saya dan geng Sendai berpeluang meneroka daerah Niigata. Perjalanan mengambil masa dalam 3 jam lebih dari Sendai. Kami menuju ke Teradomari Fish Market dulu. Pasar ni dibuka sepanjang tahun dari jam 8 pagi hingga 5 petang. Sampai je Niigata ngam2 waktu makan tengahari. Jadi memang sesuai sangat. Di Teradomari Fish Market ni ada banyak deretan gerai yang menjual hasil laut seperti ikan, segala macam siput, udang dan yang paling significant untuk pasar ni adalah snow crab. Dahlah murah, banyak pula pilihan. Rambang mata uols!. Memandangkan dah lapar, kami makan dulu di kedai makan yang terletak di tingkat atas. Ada beberapa pilihan kedai makan di situ. Pun rambang mata. Hidangan yang harus dicuba di sini adalah snow crab ramen tapi.... ada letak sumber haiwan tak halal dalam kuah ramen. Jadi gulp je la tengok gambar. Tapi tak kisah sebab ada hidangan set nasi dengan lauk ikan dan ketam. Itu pun dah sedap. Sangat segar. Memang berbaloi datang Teradomari Fish Market ni. Kalaulah dekat je dengan Sendai, setiap minggu kot saya singgah. Kebetulan masa kami makan di kedai tu tak berapa ramai orang jadi boleh makan dengan selesa. Kedai tu tatami style. Kena duduk bersila di atas tatami. 

Kerang2 yang rare. Menyesal tak beli sepahat tu dulu. Datang balik kedai tu dah takda

Makanan laut yang dipanggang. Oishii

Apa tah makanan ni

Salmon yang besar

Set nasi snow crab

Set nasi ikan goreng

Ikan beku

Woooow udang

Deretan ketam yang memanggil

Habis je makan kami melihat-lihat gerai2 yang terletak di bahagian bawah. Memang teruja nampak ketam dan makanan laut yang lain. Saya beli snow crab (5 ekor = 1000 yen), ikan salmon dan ikan bilis. Masa mula2 datang dah nampak sepahat tapi bila datang balik kedai tu dah takda huhu di situ juga ada gerai yang jual makanan laut bakar. Tu pun menarik mata dan anak tekak. Saya beli sotong bakar. Murah sangat dan yummy. Perut dah kenyang barulah ada tenaga nak jalan2. Berhadapan dengan Teradomari Fish Market ni ada pantai. Tak pasti pula nama pantai ni. Bersih dan nyaman je.

Pantai depan fish market

Kami teruskan perjalanan untuk melihat Festival Tulip yang terletak di Nagaikeikoi Forest Park, Tainai, Niigata. Perjalanan mengambil masa dalam sejam. Bayaran masuk ke ladang tulip ni adalah sebanyak 200 yen seorang. Bila tengok ribuan tulip, hanya wow.... dan wah... je la yang keluar dari mulut saya. Cantik sangat. Ada banyak bunga tulip pelbagai jenis dan warna ditanam di ladang ni. Selain tulip, ada juga bunga Nanohana (bunga canola) ditanam di sini. Festival tulip ni bermula dari 22 April-5 May 2017. Ada macam2 aktiviti kat sini. Yang paling menarik adalah perkahwinan berlatarbelakangkan ladang tulip ni. Osem weh! Tapi masa saya ke sini takda event tu.

Tulip


Tersesat satu tulip pink


Nanohana (canola flower)



Memandangkan hari belum gelap maka kami membuat keputusan untuk pulang ke Sendai melalui jalan pantai. Konon-kononnya boleh singgah pantai dan tengok matahari terbenam. Sepanjang laluan ke pantai kami nampak kincir angin besar yang memang dekat sangat dengan pantai. Cantik sangat pemandangan. Masa kami berjalan di persisiran pantai, kami nampak ada kereta tersangkut di pasir pantai. Kesian pula tengok. Tak pasti berapa lama dorang berusaha nak lepaskan kereta tu. Tapi tak tau la kenapa dia memandu di pasir pantai tu. Secara logiknya memang ada kebarangkalian yang tinggi tayar boleh terbenam huhu hero2 yang ada tolong tolak kereta dia tapi memang tak dapatlah den nak nolong. Akhirnya dia terpaksa telefon trak penunda untuk keluarkan kereta dia. Kami teruskan misi kejar matahari terbenam tepi pantai. Dah puas ambil gambar kami teruskan perjalanan balik ke Sendai. Alhamdulillah misi tercapai. Yatta!!! Ada rezeki boleh ke Niigata lagi.

Kincir angin. Nampak tak kesan tayar tu?

Kereta ni punya kesan tayar la tu. Pesal la bawak kereta kat pasir. Kan dah tersangkut

Matahari hampir terbenam

No comments:

Post a Comment

~Perjalanan IVF~Episod 3~

 Assalammualaikum dan salam sejahtera minna san, Setakat blog ni ditulis, saya baru sehari selepas menjalani prosedur IVF-FET. Sejujurnya, p...