Tuesday 9 May 2017

Hanami 2017

Assalammualaikum dan salam sejahtera semua,

Sekarang ni musim sakura tengah galak berbunga. Selalunya sakura akan mula berbunga awal April hingga hujung April tapi ikut juga kawasan. Gelombang sakura akan bermula dari selatan Jepun hingga ke utara. Saya ingatkan bunga sakura ni bunga kebangsaan negara Jepun tapi bukan rupa-rupanya. Bunga kebangsaan Jepun adalah chrysanthemum.

Bunga sakura di Jepun ni ada lebih kurang 7 jenis; Somei Yoshino, Yamazakura, Kawazuzakura, Shidarezakura, Yaezazakura, Edo-higanzakura dan Shibazakura. Saya selalu tengok Somei Yoshino sakura. Jangka hayatnya tak lama lagi-lagi kalau hujan dan angin kuat. Habis berguguran bunganya. Bila dah berkembang penuh, sakura akan bertahan selama lebih kurang seminggu dan akhirnya akan gugur dan tumbuh daun pula. Dah tak cantik huhu kena tunggu tahun depan untuk tengok sakura.

Di sini ramai yang akan mengambil peluang untuk berpiknik (hanami) di bawah pohon sakura. Sambil makan sambil menghayati keindahan bunga sakura la gitu. Selain itu dapat mengeratkan ikatan silaturahim di antara keluarga/kawan2. Di tempat tarikan hanami akan ada banyak gerai-gerai yang menjual makanan dan minuman. Cuaca yang suam-suam panas ni best makan kakigori (ais batu campur). Makan aiskrim pun sedap tau.

Warga Malaysia di Sendai telah mengadakan hanami di Funaoka Joshi Park, Shibata, Miyagi. Lebih kurang 40 min dari rumah kami. Tempat ni termasuk dalam Top 100 tercantik untuk melihat sakura di Jepun. Nak cari parking kereta ambil masa sejam kerana ramai sangat manusia. Dari tempat parking ke atas bukit kami menaiki bas yang disediakan. Waktu ni dah ramai bentang tikar. Siap ada persembahan wushu lagi. Seperti biasa, kami membawa makanan secara potluck dan makan bersama2. Saya dan beberapa kawan yang lain gigih menaiki ke puncak bukit untuk melihat pemandangan dari atas. Boleh naik kereta kabel tapi panjang sangat beratur. Jadi kami jalan kaki saja. Penat sangat tapi berbaloi kerana pemandangan sangat cantik. Jom layan gambar2 di bawah. Jya, mata ne!


Mampu masak yang ni je


Gigih tau naik bukit untuk pemandangan ni


Kalau tak larat nak naik bukit, boleh naik tren ni tapi ramai sangat beratur


No comments:

Post a Comment

~Perjalanan IVF~Episod 3~

 Assalammualaikum dan salam sejahtera minna san, Setakat blog ni ditulis, saya baru sehari selepas menjalani prosedur IVF-FET. Sejujurnya, p...